۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۶۵۰۱۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 540 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 7 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 540 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 645 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 869 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 826 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1730 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 150 تومان، یورو 17 هزار و 300 تومان و درهم امارات 4 هزار و 430 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 100 تومان افزایش داده است.

 

شاخص بورس در یک قدمی فتح قله ۸۰۰ هزار واحد قرار گرفت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 544میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 12هزار و 142میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 412هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 28هزار و 265واحدی در ارتفاع 797هزار و 638واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های بورس اوراق بهادار، توسعه معادن روی ایران و حفاری شمال با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 7557واحد، کل (هموزن) 6378واحد، قیمت (هموزن) 4238واحد، آزاد شناور 32587واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 22060و 51955واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 618میلیون ورقه به‌ارزش 6527میلیارد تومان در 877هزار نوبت، شاخص فرابورس(آیفکس) 256واحد رشد کرد و در ارتفاع 9607واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، اعتباری ملل و فرابورس ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر آیفکس شدند.

 

ستاد تنظیم بازار مقصر جوجه‌کُشی است؟

غلامعلی فارغی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور معدوم‌سازی جوجه‌ها را یک کار معمول می‌داند و می‌گوید معدوم‌سازی جوجه‌‌خروس‌های یک‌روزه برای واحدهای مرغ تخمگذار انجام می‌شود و در واحدهای مرغ مادر نیز جوجه‌های نارس را معدوم می‌کنند اما این اتفاق اخیر در شرایطی رخ داد که راهی دیگر برای تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه وجود نداشت وگرنه جوجه‌ها را معدوم نمی‌کردند.

غلامعلی فارغی دراین‌باره اضافه می‌کند: در معدوم‌سازی‌های حجیم مانند اتفاق اخیر بیش از 10 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه نارس نابود شدند چون خریداری نداشتند اما در معدوم‌سازی‌های محدود مزارع مرغ مادر در هر بار حدود 1 تا 3درصد جوجه‌ها را از بین می‌برند که شامل جوجه‌های نارس و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار می‌شود.

به‌گفته فارغی آنچه در فیلم اخیر دیده شد، جوجه‌های نارس و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار بودند جوجه‌هایی که تا دو روز دیگر رسیده می‌شدند و قابلیت انتقال به واحدهای گوشتی را پیدا می‌کردند.

او تأکید می‌کند: هیچ‌گاه واحدهای مرغ مادر اقدام به کشتار جوجه‌ها نمی‌کنند و در زمان مورد نظر هم به‌دلیل اینکه واحدهای گوشتی از خرید جوجه خودداری کردند تصمیم گرفته شد تا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در واحدهای مرغ مادر حذف شوند و آنچه هم معدوم شد جوجه‌های نارس بودند.

زیان مرغداران به 5200میلیارد تومان می‌رسد

رئیس انجمن ملی طیور ایران در ادامه این گفت‌وگو اظهار می‌دارد: در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش 40درصدی مصرف مرغ در کشور، هم‌اکنون مازاد مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده و جا برای جوجه‌ریزی جدید باز نشده بنابراین تولیدکنندگان جوجه‌های یک‌روزه نیز باید تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار را از بین ببرند.

فارغی به واکاوی دلایل این اتفاق می‌پردازد و با اشاره به نقش پررنگ شرکت پشتیبانی امور دام و ستاد تنظیم بازار در وقوع آن تصریح می‌کند: عدم تحرک‌بخشی نظام تصمیم‌گیری کشور ازجمله ستاد تنظیم بازار و دیگر دوایر دولتی باعث شد تا میلیون‌ها تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه نارس معدوم شود و واحدهای تولیدی مرغ مادر و مرغ گوشتی ماهانه بین 1200 تا 1300 میلیارد تومان زیان ببینند. او اضافه می‌کند در زمان حاضر حدود 700 واحد مرغ مادر و 20 هزار واحد مرغ گوشتی در کشور فعالند که در ماه‌های اسفند و فروردین درمجموع نزدیک به 2600 میلیارد تومان خسارت دیدند که این رقم برای واحدهای مرغ مادر در هر ماه بیش از 350 و برای واحدهای گوشتی بیش از 900 میلیارد تومان بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران بر این باور است که این ضرر و زیان واحدهای تولید مرغ گوشتی و جوجه یک‌روزه تا پایان خرداد ادامه دارد در حالی که می‌شد با برنامه‌ریزی مناسب و کاهش تولید از اسفندماه پارسال جلوی این خسارات را گرفت، در این راستا شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانست با ورود بموقع و خرید تخم‌مرغ به‌شکل خوراکی و فروش آن جلوی معدوم‌سازی جوجه یا تخم‌مرغ نطفه‌دار را بگیرد اما این اتفاق در سال جهش تولید افتاد و تولید به‌جای اینکه توسعه پیدا کند دارد زمینگیر می‌شود.

ستاد تنظیم بازار مقصر است

به‌گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانست با تحویل دان و نهاده کافی و نه قطره‌چکانی به مرغداری‌های گوشتی جلوی فاجعه را بگیرد اما در این زمینه از اختیار کافی برخوردار نیست و اگرچه ستاد تنظیم بازار از همه اختیارات لازم در این زمینه برخوردار بود اما در عمل کاری نکرد بنابراین مقصر اصلی جوجه‌کُشی‌ها ستاد تنظیم بازار است نه تولیدکنندگان.

فارغی ادامه می‌دهد در نیمه دوم فروردین امسال دسترسی به نهاده‌ها ازجمله ذرت و سویا برای مرغداران سخت شد به‌طوری که قیمت ذرت از کیلویی 1350تومان در اسفند به 2750تومان و سویا از 2450تومان به بیش از 4500 تومان رسیده است با این حال مرغداران نتوانستند نهاده‌ای تهیه کنند و واردکننده‌ها هم نتوانستند ارز مورد نیاز را بگیرند در حالی که ذرت در بنادر است اما ترخیص و تخلیه نمی‌شود.

او یادآور می‌شود در زمان حاضر مرغ‌ها در مرغداری‌ها از یک سو مشتری برای خرید ندارند و از سویی مرغدار نهاده برای خوراک آنها ندارد؛ وزن مرغ‌ها در حال افزایش است و به‌زودی اگر برای کشتار و فروش آنها تدبیری نشود مرغ‌ها از وزن بالا و چاقی تلف می‌شوند و می‌میرند و باید در آینده نزدیک شاهد تلف شدن صدها هزار مرغ گوشتی آماده مصرف باشیم.

 اختلاف بر سر تولید تعداد جوجه یک‌روزه

کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که مرغداران در ایران براساس تکلیف دولتی و نیاز پیش‌بینی‌شده، تولید می‌کنند. پیش از شیوع ویروس کرونا به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه تکلیف شد 135میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار برای تبدیل شدن به جوجه و سپس مرغ برای تأمین نیاز کشور تولید کنند اما با کاهش تقاضا در پی کاهش مصرف مرغ، امروز وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید نیاز کشور حدود 100میلیون قطعه جوجه است و از آن سو تولیدکنندگان جوجه می‌گویند نیاز حدود 90 میلیون قطعه جوجه خواهد بود ازاین‌رو عددی بین 45 تا 35 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار مازاد در کشور تولید خواهد شد که به‌طور قطع سرنوشتی غیر از نابودی نخواهد داشت.

با وجود این، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور پیش‌بینی کرده در اردیبهشت 99 بالغ‌بر 127میلیون و 893 هزار و 536 قطعه جوجه گوشتی و در خرداد بالغ‌بر 124میلیون و 398 هزار و 682 قطعه جوجه تولید خواهد کرد در حالی که تاکنون مقدار جوجه‌ریزی مزارع مرغ گوشتی در اردیبهشت ماه صفر قطعه بوده است.

این انجمن با ارسال نامه‌ای در مورخه 27 فروردین 1399 به اعضای خود اعلام می‌دارد که به‌رغم مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر تولید 115 میلیون قطعه جوجه در فروردین اما انجمن به این نتیجه رسیده که بالغ‌بر 15 میلیون این رقم مازاد است و واحدها باید از تولید در روزهای 30 و 31 فروردین خودداری کنند. انجمن همچنین در نامه‌ای در مورخه 24 فروردین امسال درباره جمع‌آوری تخم‌مرغ نطفه‌دار و ارسال تخم‌مرغ‌ها به سردخانه و اقدام برای صادرات آن برای جلوگیری از خسارت به اعضا اطلاع داده است.

انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در نامه‌ای هشدارآمیز در مورخه 30 فروردین ضمن تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در عدم تولید جوجه یک‌روزه در روزهای 30 و 31 فروردین از مزارعی که اقدام به تولید جوجه کرده‌اند خواسته است تا آنها را معدوم نکنند و در صورت انجام این موضوع، عواقب آن به‌عهده شرکت‌های خاطی است.

 

نرخ سود سپرده در اغلب بانک‌ها ۱۵ درصد شد

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95 نرخ سود سپرده یکساله حداکثر 15 درصد است اما به دلایل مختلفی بانک‌ها نرخ‌های سود را بالا بردند و تا مدت‌ها رقابت زیادی در جذب سپرده با ابزار سود سپرده بین برخی بانک‌ها رایج شده بود.

اما 31 فروردین ماه سال جاری بعد از گذشت قریب به 4 سال از مصوبه شورای پول و اعتبار، مدیران عامل بانک‌ها توافق کردند نرخ‌های سود سپرده را به سطح تعیین شده در مصوبه شورای پول و اعتبار کاهش دهند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نرخ سود در بازار بین بانکی که یکی از مهم‌ترین مولفه های تعیین‌کننده نرخ سود سپرده محسوب می‌شود، روند نزولی به خود گرفت و به سطح 15 تا 16 درصد رسید.

هم‌اکنون حدود هفت روز از توافق بانک‌ها برای بازگشت نرخ‌های سود سپرده به 15 درصد می‌گذرد و به همین دلیل روند اجرای این طرح را از سطح شعب بانک‌ها پیگیری کردیم.

آنچه که از پیگیری خبرنگار فارس از شعب بانک‌های مختلف به دست ‌آمد، حاکی از رعایت نرخ‌های سود توسط اغلب بانک‌ها بود.

همه بانک‌های دولتی مانند ملی، سپه، کشاورزی و مسکن نرخ‌های سود سپرده را به 15 درصد کاهش داده‌اند. البته برخی از بانک‌های دولتی از چند ماه قبل نرخ‌های سود را به این سطح رسانده بودند.

همچنین پیگیری خبرنگار فارس از شعب نشان داد بانک‌هایی که بخشی از سهام آنها واگذار شده و دولت بخشی از سهام آنها را در اختیار دارد مانند ملت، صادرات و تجارت بعد از توافق انجام شده برای تعدیل نرخ‌های سود متناسب با مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله را کاهش داده‌اند.

پیگیری از سطح شعب اغلب بانک‌های خصوصی مانند بانک‌های سرمایه، دی، گردشگری، سینا، اقتصاد‌نوین، ایران زمین، شهر، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، پست‌بانک و موسسات اعتباری کاسپین، کوثر و توسعه نشان می‌دهد که این بانک‌ها و موسسات هم مطابق با توافق انجام شده نرخ سود سپرده یکساله را 15 درصد قرار داده‌اند.

البته اغلب این بانک‌ها که نرخ‌های سود سپرده یکساله 15 درصد را رعایت می‌کردند، اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 18 درصد هم پیشنهاد می‌کردند که این اوراق با مجوز بانک مرکزی و به صورت محدود قابل عرضه است.

نکته جالب توجه در این بررسی‌ها رعایت نرخ سود 15 درصد توسط برخی بانک‌های خصوصی و نیمه دولتی است که با مشکلات ترازنامه‌ای و مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و در ابتدا انتظار می‌رفت با توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود همراه نشوند.

* تخلف 3 بانک و دو موسسه در رعایت نرخ سود بانکی

اما در این میان تعداد معدودی بانک و موسسه اعتباری ساز مخالف با سایر بانک‌ها کوک کرده‌اند. یک بانک خصوصی که در طول سال‌های گذشته همواره در حوزه نرخ سود با نرخ‌شکنی، سود سپرده بالاتر پرداخت کرده است است، باوجود کاهش نرخ سود سپرده کوتاه مدت به 10 درصد، همچنان نرخ سود سپرده یکساله را در سطح 18 درصد، یعنی سه درصد بالاتر از نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار و توافق بانک‌ها اعمال اعمال می‌کند. از این بانک همواره در ادبیات کارشناسان بانکی به بانک «بد» یا نرخ‌شکن تعبیر شده است.

کارمند این بانک به پرسش خبرنگار فارس درباره نرخ سود چنین پاسخ داد: نرخ سود سپرده یکساله 18 درصد داریم که البته در صورت برداشت زودتر از موعد از حساب، نرخ آن کاهش می‌یابد.

وی در واکنش به این سوال که این سود 18 درصد، اوراق گواهی سپرده است، گفت: خیر، این سود به حساب سپرده یکساله پرداخت می‌شود و این نرخ را هیچ بانکی در شرایط فعلی ندارد.

از طرف دیگر دو بانکِ در حال ادغام در بانک سپه هم نرخ‌های 20 درصد و 18 درصد را همچنان حفظ کرده و به مشتریان پیشنهاد می‌دهند.

همچنین دو موسسه اعتباری هم برخلاف توافق مدیران عامل بانک‌ها و برخلاف مصوبه شورای شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود سپرده یکساله خود را به ترتیب 20 و 18 درصد تعیین کرده‌اند.

 

* ضرورت نظارت جدی بانک مرکزی بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار

به گزارش فارس، تجربه دوره‌های قبلی توافقات بانک‌ها و موسسات اعتباری برای رعایت نرخ سود بانکی نشان می‌دهد در صورتی که تنها چند بانک حاضر به رعایت نرخ سود نباشند، بقیه بانک‌ها و موسسات نیز با مشاهده حرکت سپرده از حساب بانک خود به سمت بانک‌هایی که نرخ سود بالاتر می‌دهند، پس از مدت کوتاهی دومینو وار نرخ‌های سود خود را به سمت نرخ‌های بالاتر تغییر می‌دهند.

نظارت موثر و جدی بانک مرکزی بر حسن اجرای این توافق و مصوبه شورای پول و اعتبار در این شرایط بسیار ضروری است. حسن معتمدی مدیرعامل سابق بانک اقتصادنوین و مشاور پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این باره در گفت‌وگو با فارس گفت: ناظر بانکی که در خط مقدم آن بانک مرکزی است باید از این تصمیم حمایت کند و اجازه ندهد هیچ بانکی این مصوبه را رعایت نکند و با متخلفان برخورد کند و به غیر از این هیچ راهی وجود ندارد.

این مدیر اسبق بانکی تصریح کرد: اینکه بانک‌ها به سمت افزایش غیرمنطقی سود بانکی رفتند، به معنای عدم آگاهی آنها از تبعات افرایش نرخ‌ها نبود بلکه اغلب بانک‌ها وقتی می‌دیدند سپرده‌هایشان به سمت چند بانک در حال حرکت است، مجبور می‌شدند برای حفظ منابع، نرخ سود را افزایش داده و با موج افزایش نرخ همراه شوند.

 

هجوم مردم به طلافروشی‌ها برای فروش طلا

محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که چه قشری در روزهای اخیر نسبت به فروش طلاهای خود اقدام کرده‌اند؟ گفت: افراد زیادی از دهک پایین تا بالای جامعه در روزهای اخیر برای فروش طلا و جواهر خود به واحدهای طلافروشی در بازار طلا و جواهر مراجعه کرده‌اند.

وی با تأکید براینکه در شرایط فعلی طلا و جواهر قابلیت تبدیل به نقد شوندگی دارد، تصریح کرد: در این ایام دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی های خود نسبت به فروش طلاهای خود اقدام می کنند.

این فعال بازار طلا و جواهر ضمن اشاره به تعطیلی 50 روزه واحدهای طلا فروشی گفت: 50 روز طلا و جواهر فروشی ها فروش نداشته اند و همین امر باعث شده تا نسبت به خرید طلاهای مردم به مشکل بخورند؛ وقتی این واحدها پولی ندارند چطور باید طلا و جواهر را از مردم بخرند؟

کشتی آرای افزود:‌ با شرایط ویژه ای که در جامعه رخ داده باید به واحدهای طلا و جواهر فروشی نیز مهلت داده بشود تا بتوانند جنس خود را بخرند. الان پول نقد در طلافروشی ها وجود ندارد و نقدینگی این واحدها به شدت کم شده چون فروشی نداشته اند.

وی تأکید کرد: نقدینگی در واحدهای طلا و جواهر فروشی بشدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می کنند و همین امر باعث بروز مشاجراتی بین مشتریان و این واحدها شده است.

این فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به عدم فروش در واحدهای طلا فروشی بعد از بازگشایی بازار، گفت: مردم الان به فکر سلامت خود هستند و کسی دنبال خرید طلا و جواهر نیست. با اینکه بازار طلا باز است ولی هیچ ترددی در این بازار مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه قیمت ها در بازار طلا و سکه مشخص و براساس قیمت ارز و طلای جهانی است، تصریح کرد: با این حال اما سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 250 هزار تومان حباب دارد و با قیمت 6 میلیون و 540 هزار تومان فروخته می شود.

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 540 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 280 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 642 هزار و 200 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 864 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 780 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1730 دلار معامله می‌شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات